Halaman

picisan graviti

picisan graviti
Picisan Graviti

Rabu, 6 Mac 2013

Lidah Orang Kita.

Salam umat manusia sekalian .
Ahahahahaa.
how was your day ?
Cool isn't it?

yaaaa. bagi aku cool gila habis.
back to the topic. Lidah Orang Kita.
well , pernah tak korang dengar tajuk cenggitu atau korang paham tak makna tajuk tuh?
it is simple gila. sebab apa? sebab rata-rata manusia di era ini menggunakan bahasa sesuka hati included yang tengah menaip nih. ahahahhaaa.


Secara rawaknya :
dah lama aku perhatikan cara cakap orang sekeliling termasuk aku . kengkawan , family , people kat luar . kita semua suka menambahkan perencah dalam satu ayat.
let's take note. okenngg??

Contohnya :

Me : umi , baju tuh nak Tirah jemur ke?
Umi : ha. tolong LERR jemur .


Izwan : weyh , bayau duit kelas lah .  nanti hantau kertas kat meja cikgu .
Kami : ye , kitaorang bayau. bayau. hantau nanti.

nampak tak ? kebenaran dia. kekadang bila dengar balik , rasa macam nak tergelak sakan lah nak nak lagi ketua tingkatan yang cakap cenggitu .
that's aku highlight kan bagi orang MELAKA.

Contoh lain : ( secara random jer nama orang tau )

Abu : kau nak makan ek ?
Ali:  a'ah . kenapa ek ? salah ek? 
Abi : kenapa kau suka dia ek?


Ek ? mengikut pengetahuan aku , ek digunakan oleh orang JOHOR . Gha lah yang cakap.
maka , terjadilah perencah dalam sesuatu ayat seseorang kan ? kan ? kan ?
Tapi bagi aku itu mungkin sesuatu yang unik asalkan melambangkan 'BAHASA JIWA BANGSA "
 Act , banyak lagi tapi cukuplah kalau aku bagi contoh seperti di atas .

that's all. Salam . MAAL SALAMAH :)  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan